Geïnspireerd door de nazomer en de energie van deze prachtige dagen heb ik gisteren een van mijn favoriete koude gerechten weer klaar gemaakt.
Feest aan tafel en ook in mijn darmen en in mijn lever die van de natuurlijke detox effecten van de bloemkool mee hebben genoten.
De bloemkool die nu geoogst wordt is vol smaak en nutriënten van de afgelopen zonnige maanden en daarom is die zeker geschrikt voor mijn recept.

Wat ik persoonlijk fijn vind aan dit gerecht is dat het snel, lekker en gezond is.
Last but not least: je krijgt alles wat goed voor je is uit de bloemkool en niet dat typisch geurtje die in je keuken blijft hangen!
(Daarvoor heb ik trouwens ook een advies voor je, maar ik zal het voor de winterse versie van dit recept bewaren 😉

Pluk de dag, pluk de bloemkool en buon appetito!

Bloemkoolrijst met gerookte tofu

Ingrediënten: 200 gr. gerookte tofu, 600 gr. bloemkool, 200 gr. peultjes, 1 teentje knoflook, 1 duim gember, 1 bosje verse munt, 2 el EVO, 1 tl sambal di mamma, 1 tl kurkuma, 1 tl peper, zout.

Was en droog de bloemkool en rasp deze grof met een rasp of in de keukenmachine. Pel de knoflook en versnipper deze. Snij de helft van de munt en de gember fijn.  Laat deze ingrediënten in een pan met 1 el EVO fruiten. Snij de tofu in kleine blokjes en voeg deze toe aan het geheel. Was de peultjes, snij deze in stukjes van ca. 1 c.m. en blancheer deze snel. Gooi ze nat in de pan bij het gerecht.

Breng in een aparte kom de bloemkoolrijst op smaak met de sambal, de kurkuma, peper, zout, de overige munt (fijngesneden) en de resterende EVO. Laat dit 10 minuten marineren en serveer met de aangemaakte tofu.

AlternaTIP:

Zin in een wat pittigere groene rijst?
Wat dacht je van een versie met Broccolo Romanesco met stukjes zwarte olijven erbij?

29 november geef ik een kookworkshop in Haarlem! Doe je mee?