Topinamboer & Schorsenerensoep met marinade van granen, peulvruchten en “bottarga”

bottargaTopinamboer of aardpeer is een knolgewas met een zachte smaak die wat op artisjokharten lijkt. Door het hoge gehalte inuline is het bijzonder geschikt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. De inuline bevordert ook de calciumopname in je lichaam en de vezels verbeteren de microflora in je darmen. Deze zijn erg belangrijk voor je immuunsysteem.

Schorseneer heeft  een ontgiftend effect op je lever en is rijk aan vitamine C. Het bevat ook veel mineralen zoals calcium, fosfaat en kalium. Deze hebben een stimulerende werking op je nieren en hart.

Aan de vitaminen C rijke soep voegen we linzen of andere peulvruchten toe, en boekweit of een ander graansoort. Daarmee maken we in ons lichaam een licht verteerbare en vegetarische versie van biefstuk aan.

“Bottarga” is een delicatesse uit Sardinie. Net als kaviaar wordt dit bijzonder product gemaakt van visseneitjes, maar van harder in plaats van steur. Rijk aan omega 3, vitamine B12, D, E, en  vooral rijk aan smaak!

VITAMINEN C + GRAAN  + PEULVRUCHT = GROENE BIEFSTUK!

 Benodigdheden voor de marinade van bottarga: 

1/2 bottarga  – 20 g verse tijm – 1 teentje knoflook – 1 duim gember – ½ verse rode peper – ½ sinaasappelschil – extravergine olijfolie en kappertjes zoveel als nodig.

  • Snij de bottarga in dunne plakjes
  • Hak tijm, knoflook, gember, rode peper en sinaasappelschil fijn
  • Laat het geheel in een pannetje met de olijfolie en de kappertjes een paar min. pruttelen.
  • Laat de warme dressing tot smaak komen terwijl je de rest van het gerecht klaarmaakt

Tip: Je kunt deze bottarga mix gebruiken om granen of venus rijst te marineren, maar ook voor een gezondere versie van het traditionele gerecht “Pasta alla bottarga” uit Sardinië. In de warme maanden kun je ook tijm en  sinaasappelschil vervangen met peterselie en citroenschil.

Benodigdheden voor de soep: 

 400 g circa topinamboer – 400 g circa schorseneer – 1 prei – 1 bataat (zoete aardappel)  – ½ winterpeen – ½ knolselderij – 1 bosje verse tijm – 250 g linzen gekookte met laurierblaadjes of kardemom – 3 kopjes boekweit  – zout- peper -kurkuma – extravergine olijfolie

  •  Hak de prei, bataat en winterpeen in stukjes en laat die in een pan met de olijfolie fruiten
  • Schil en snij de topinamboer, schorseneer en knolselderij in dunne plakjes zodat je ze niet al te lang hoeft te koken.
  • Laat deze in de pan tot smaak komen met veel kurkuma en peper
  • Overdek met water en laat het geheel op zacht vuur, en met deksel, koken tot de knollen gaar zijn (max. 15 minuten)
  • Kook de boekweit in ruim water met zout, kurkuma en peper
  • Laat de boekweit en linzen minimaal ½ uur marineren in je bottarga dressing
  • Pureer de mix van knollen die door de kurkuma mooi geel is geworden

Serveer je soep met de gemarineerde granen en peulvruchten on the top en buon appetito!