Om je in deze donkere dagen wil ik inspireren met een seizoen menu rijk aan vitamine D, soja en herfstgroenten gecombineerd met zuivelproducten die niet zo veel lactase bevatten, maar wel nog veel calcium.
Wil je meer over vitamine D, calcium of soja lezen?
In het artikel hieronder in mijn blog vind je interessante feiten en fabeltjes…

 

Kaschestnut-1710788_1920tanje focaccia met pompoen en pijnboompitjes
(ingrediënten voor 6 personen)

300 g kastanjemeel – 200 g pompoenpulp (gekookt) – 100 g pijnboompitjes – 50 g parmigiano
geraspt – 1 takje rozemarijn – extra vergine olijfolie – zout.

– Stamp de pompoenpulp en meng die met kastanjemeel
– Voeg de kaas en een snufje zout toe en als laatste de olie
– Mocht het deeg te droog en/of niet compact blijven, doe er wat water bij tot max 200 ml;het beslag moet wat dikker zijn dan pannenkoekenbeslag en niet te vloeibaar
– Vet een ovenschaal van 20 cm diameter met olie in en giet er het beslag in
– Laat de massa zich egaal verdelen in de ovenschaal en doe er wat takjes rozemarijn erbij
– Verwarm de oven tot 180 graden en laat de focaccia gaar worden gedurende 30-35 minuten

Wist je dat..

Kastanjebomen zeer oud kunnen worden en in Italië, naast de olijfboom, als symbool van wijsheid en
leven worden gebruikt? Als je in Sicilië in de buurt van Sant’Alfio bent, raad ik je aan om van de
schaduw van de oudste kastanjeboom van Europa te genieten: “de boom van de 100 paarden”.
Volgens de legende ging daar ook de Koningin van Aragon een pauze nemen met haar soldaten.

Eigenschappen en nutriënten…
Zeer rijk aan mineralen ( kalium, fosfor, magnesium, calcium) en vitamine B en C , maar ook aan
calorieën en vezels. Geschikt dus als energetische tussendoortje en/of in momenten van lichamelijke
en psychische moeheid.

 

Kcelery-228003_1920nolselderijsoep met zwarte venusrijst en soya
(ingredienten voor 6 personen)

2 kleine knolselderijen – 500 g topinamboer – 2 kleine aardappelen – 1 witte ui – 1 stukje van 1 cm
verse kurkuma – extra vergine olijfolie – ¼ tl zwarte peper – ½ glas witte wijn – ½ tl nootmuskaat – 1l
bio sojamelk zonder suiker – 150 g zwarte rijst –2 handjes gehakte of geschaafde amandelen – 1 klein
bosje bieslook – water indien nodig.

– Kook de zwarte rijst volgens de bereidingswijze op de verpakking
– Laat deze marineren met extra vergine olijfolie en de helft van de fijngesneden bieslook
– Pel de selderij en de topinamboer
– Hak de selderij en de aardappelen in stukjes niet groter dan je duim
– Hak de kurkuma en de ui fijn en laat deze kort fruiten in olie in een soeppan
– Doe de knolselderij erbij en laat deze een paar minuten tot smaak komen voordat je de wijn
in de pan doet
– Laat de wijn verdampen, doe de topinamboer, zwarte peper en nootmuskaat erbij en
roerbak het geheel kort
– Giet nu de sojamelk erbij en laat het geheel op zacht vuur koken tot de aardappelen zacht maar niet papperig zijn
– Breng het geheel na maximaal 30 minuten tot smaak met zout en pureer het tot een gladde romige soep (voeg eventueel wat water of sojamelk toe)
– Serveer met als topping 1 lepel gemarineerde zwarte rijst en versierd de resterende bieslook en een paar druppels extra vergine olijfolie
– Voeg vers gemalen peper toe, indien gewenst

cook-948702_1920

Wil je gezond en lekker koken combineren met een vakantie in Toscane waar bewegen en ontspannen ook centraal staan?
Kijk verder op  “Kook to Move long weekend” en neem snel contact met Lidia op!
info@soleluna. nl  06-12727970